سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دارالقرآن اهل بیت علیهم السلام

دانه مخدر «آکا» که به عنوان چهارمین ماده پرمصرف
جهان پس از تنباکو، الکل و کافئین شناخته شده اکثر
کشورهای جنوب شرقی آسیا را آلوده کرده است
• «پان پراگ» که تحت پوشش خوشبو کننده دهان
در قالب آدامس، پاستیل، شکلات و نوشابه به
نوجوانان عرضه می شود حاوی برگ سبز تنباکو و
آهک است و سرآغاز گرایش به مواد مخدر
پرخطر محسوب می شود
• هروئین هم، ابتدا به عنوان داروی ترک اعتیاد
و پاک کننده بدن از سموم معرفی شده بود

گزارش  روزنامه « ایران» گروه اجتماعی ـ پریا خداقلی زاده:
در گذشته استعمال مواد مخدر تنها مختص به افراد بالای ?? سال بود. طی دو دهه گذشته سن اعتیاد به ?? سالگی و امروز سن گرایش به مواد مخدر و استعمال آن به دوره نوجوانی رسیده است. اما آنچه امروز مسئولان را با چالش های زیادی در این باره روبه رو کرده ورود مواد جدید با نام هایی جدید است.
این مواد در بدو ورود از جانب فروشندگان، بی خطر و حتی در مواردی مفید و نیروزا نیز معرفی می شوند اما در واقع نه فقط مفید نبوده بلکه در ترکیب آنها از مقداری مواد مخدر نیز استفاده شده و مصرف آن می تواند به عنوان دروازه ورود به اعتیاد باشد.
393666.jpg
تغییر مواد مخدر سنتی به صنعتی
سروان باقریان کارشناس ارشد امور آموزشی پلیس مبارزه با مواد مخدر درباره ورود مواد مخدر جدید به «ایران» می گوید: «تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی و به کارگیری نام های جدید و متنوع از ترفندهای جهانی مافیای فروش مواد مخدر در کشورهاست.
این مواد در ابتدای امر با اهداف مصرفی از جمله مواد خوشبو کننده دهان، مواد نیروزا و زیبایی اندام و حتی در مواردی ماده ترک اعتیاد نیز مصرف می شود.»
به گفته وی هروئین نیز در ابتدای امر با عنوان ماده ترک اعتیاد معرفی و وارد بازار شد و امروزه به عنوان خطرناک ترین ماده مخدر در جامعه رواج یافته است.
سروان باقریان می افزاید: «متأسفانه در حال حاضر مصرف این مواد به ظاهر بی خطر در حال افزایش است. آمپول های «نورجیزک» که به عنوان آمپول های ترک مواد مخدر و شل کننده عضلات وارد کشور شده اند حاوی نورجیزک، کورتن و مورفین هستند که افراد سودجو برای نفع بیشتر اغلب در ترکیبات این آمپول ها از فاضلاب استفاده کرده و وارد بازار می کنند.»
او ادامه می دهد: «در بدو ورود شیشه میان جوانان نیز این تفکر در بین معتادان گسترش پیدا کرد که مصرف شیشه، هروئین را از بدن خارج می کند در صورتی که این جمله کذب محض است، زیرا هروئین یک ماده نیمه صنعتی مخدر است، اما شیشه یک آمفتامین صنعتی و شیمیایی محرک است ، لذا این دو ماده از هیچ ارتباط ترکیبی برخوردار نیستند که مصرف یکی اثرات دیگری را از بین ببرد.»
باقریان همچنین به دانه مخدر «آکا» اشاره می کند و می گوید: «این ماده نیز که به تازگی رواج پیدا کرده به عنوان چهارمین ماده پرمصرف جهان بعد از تنباکو، الکل و کافئین شناخته شده است. دست کم ?? درصد جمعیت جهان در کشورهای آسیای جنوب شرقی از این دانه استفاده می کنند.»
کابوس جدیدی به نام «پان»
این کارشناس پلیس مبارزه با مواد مخدر به شیوع ماده جدیدی به نام «پان» نیز اشاره کرده و می گوید: «پان پراگ یک نوع ماده مخدر صناعی است که عوامل سودجو آن را با عنوان خوشبوکننده دهان در قالب آدامس، پاستیل، شکلات و نوشابه به نوجوانان و جوانان می فروشند. این ماده حاوی برگ سبز تنباکو است که به نسبت ?? به یک با آهک مخلوط شده است.» او ادامه می دهد: «هنگامی که پان را زیر زبان می ریزند یا در کنار لثه قرار می دهند بزاق دهان با آهک موجود در پان واکنش نشان داده و موجب آزاد سازی نیکوتین موجود در آن می شود و همراه با آن انرژی عضلات را نیز آزاد کرده و در نتیجه فرد احساس نشاط می کند.»
به گفته باقریان در طول زمان، فرد مصرف کننده با کمبود انرژی مواجه می شود و به منظور جبران انرژی از دست رفته تلاش می کند از موادی با تحریک بیشتر استفاده کند. در نتیجه پان یا پان پراگ می تواند سرآغازی باشد برای شروع مصرف مواد پرخطر و تشدید اعتیاد افراد.
این پلیس مبارزه با مواد مخدر همچنین درباره زمان و نحوه ورود این ماده می گوید: «ورود پان پراگ که از آن به عنوان ماده خوشبو کننده دهان با اسامی مختلف مانند راجا، تایتانیک، پان پراک، ناس خارجی و پان پاکستان یاد می شود از حدود یک سال پیش از استان های جنوب شرقی کشور بویژه سیستان و بلوچستان آغاز شده است. این ماده در کشورهای پاکستان، اندونزی، مالزی، فیلیپین، چین، تایوان، ویتنام، لائوس و هند تولید می شود و در حال حاضر میزان استفاده از آن به مقدار زیادی در حال افزایش است.» باقریان در پاسخ به این پرسش که چرا با ورود اینگونه مواد به داخل کشور مخالفت نمی شود، می گوید:« این مواد بدون هرگونه پروانه ساخت و مجوز بهداشتی هستند و هرگونه اقدامی برای جمع آوری و جلوگیری از ورود آنها، باید از جانب وزارت بهداشت صورت گیرد نه نیروی انتظامی.» به گفته او ستاد مبارزه با مواد مخدر با اقداماتی مانند اطلاع رسانی از بدو ورود این مواد سعی در آگاه سازی آحاد جامعه کرده است اما این کار نیز به معنای جمع آوری و ممانعت از ورود این مواد نیست.
تدبیر جدید مافیای مواد مخدر
به دنبال اطلاع رسانی و هشدارهای کارشناسان اجتماعی و رسانه ها درباره افزایش مصرف مواد مخدر در بین جوانان و آگاهی نسبی خانواده ها، بازار مصرف موادمخدر سنتی از جمله تریاک، هروئین و یا حشیش اندکی کاهش یافته اما قاچاقچیان موادمخدر تدبیری تازه اندیشیدند و با تغییر رنگ، ظاهر و نام این موادمخدر سعی در ایجاد بازار فروش جدید کرده اند. تدبیر جدید مافیای موادمخدر پس از آن که بازار فروش خود را در بین معتادان از دست داد تغییر در محتویات مواد مخدر قبلی و انتخاب عناوین جدید و اغواکننده برای این مخدرهای صنعتی بود.
چه بسا روزی همین مواد به ظاهر بی خطر به یکی از مهلک ترین موادمخدر تبدیل شود. مطلوب است پیش از آن که جوانانمان دست به گریبان کابوس شوم اعتیاد شوند هشدارهای پلیس را جدی گرفته و به راحتی از کنار آن عبور نکنیم.

نوشته شده در  سه شنبه 87/8/14ساعت  12:5 عصر  توسط سید 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
قرآن آنلاین
آزادی
قرآن آنلاین
استماع قرآن
تبریک
لا تقنطوا من رحمة الله
گل و گیاه
عاقبت به خیری
کرامات حضرت ابوالفضل العباس
سیر
[عناوین آرشیوشده]